RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK81
HR2022 Leona Pelešková – soprán, Andrea Mottlová – klavír




Leona Pelešková
     Česká sopranistka žijící v Itálii v poslední době příjíždí stále častěji v rámci koncertní činnosti i do své rodné země. Leona se věnuje intenzivní sólové koncertní a operní činnosti převážně v Itálii a ostatních evropských zemích. Je stálým hostem neapolského divadelního festivalu, pro který nastudovala a provedla několik významných rolí. Patří mezi ně např. ”La voix humaine“ (Lidský hlas) F. Poulanca pod vedením italského režiséra Riccarda Canessy. Spolupracuje s významnými soubory a orchestry – orchestr G. Verdi v Miláně (auditorium Giuseppe Verdi), nadace orchestra ”Pomeriggi musicali“ (Teatro Dal Verme), ”Nuova orchestra Scarlatti“ v Neapoli. Účinkovala na jevištích italských operních domů La Fenice v Benátkách, Carlo Fenice v Janově, Rossini v Pesaru, Lirico v Cagliari, Teatro Politeama v Palermu a ve francouzské Opera Bordeaux. Spolupracovala například s režiséry R. Carsenem, R. Canessou, s dirigenty M. Letonjou, G. Ferro aj. Její operní repertoár zahrnuje role lyrického sopránu. V jihokorejském Soulu se podílela na nastudování Dvořákovy Rusalky, kde byla vybrána pro alternaci hlavní role, navíc pracovala s operním souborem jako poradce pro správnou výslovnost v českém jazyce.
     Leona Pelešková je absolventkou Pražské konzervatoře a Hudební akademie múzických umění v Praze pod vedením sopranistky prof. Magdaleny Hajóssyové. Poté byla vybrána do kurzů Hudební akademie pro operní pěvce v opeře La Scala v italském Miláně, kde studovala zpěv pod vedením mezzosopranistky Biancy Marii Casoni a v té době se také do Itálie přestěhovala.
     V roce 2003 získala 2. cenu v osmém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže pro hudební interpretaci „Cittá di Racconigi“.
     
Andrea Mottlová
     je sólovou klavíristkou se smyslem pro komorní hru, korepetice a také pro hru orchestrální.  V současné době se věnuje jak činnosti koncertní, tak i pedagogické. V jejím repertoáru dominují stěžejní díla světových autorů 20. století, např. Dmitrije Šostakoviče, Sergeje Prokofjeva nebo Igora Stravinského a nechybí ani čeští zástupci klavírní i komorní tvorby, např. Leoš Janáček, Bohuslav Martinů nebo Vítězslava Kaprálová.
     Komorní hře se Andrea věnuje již od dětství. Spolu s nejvýznamnějším českým hornistou Radkem Baborákem a violoncellistkou Hanou Baborákovou tvoří klavírní Trio Jadin, které vyniká originálním nástrojovým obsazením. Nově je také členkou klavírního kvarteta Ensemble Martinů.
     Studia na pražské Akademii múzických umění ve třídě Martina Kasíka a Františka Malého úspěšně završila klavírním koncertem Totentanz Ference Liszta za doprovodu orchestru AKS pod taktovkou dirigenta Marka Šedivého. Zároveň obdržela cenu děkana HAMU za výborné studijní výsledky a za úspěšnou reprezentaci fakulty doma i v zahraničí.
     Pražskou konzervatoř vystudovala ve třídě Michala Rezka a Emila Leichnera a v rámci dvoustého výročí školy zakončila absolventským koncertem s Českou filharmonií klavírním koncertem č. 1 Sergeje Prokofjeva pod taktovkou dirigenta Ondřeje Kukala. Jako sólistka se dále představila s Moravskou filharmonií Olomouc koncertem č. 2 Dmitrije Šostakoviče, s Vojenskou posádkovou hudbou Olomouc koncertem Rhapsody in Blue George Gershwina, se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně druhým koncertem Sergeje Rachmaninova ve spolupráci s dirigenty Petrem Vronským, Gustavem Foretem a Vladimírem Válkem. Za prvotřídní hudební základy vděčí vynikající pedagožce Ludmile Uhlířové, ke které docházela do ZUŠ Iši Krejčího v Olomouci.
     Velmi milou kuriozitou v dosavadní kariéře Andrey Mottlové byla spolupráce s oscarovým režisérem Jiřím Menzlem při natáčení jeho posledního filmu Donšajni, v němž ztvárnila postavu veselé a hladové pianistky.