RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK37
HR2022 Silvie Hessová – housle, Kateřina Englichová – harfa




Silvie Hessová
     Silvie Hessová je komorní hráčka, která již během svých studií byla členkou Československého komorního orchestru a zároveň primáriem kvarteta Eberle, s kterým získala na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Evianu v roce 1989 cenu Radia France. Na základě tohoto úspěchu byl kvartet pozván na mistrovské kurzy do Londýna legendárním kvartetem Amadeus.
     V roce 1991 se stala členkou a sólistkou orchestru Virtuosi di Praga, s nímž vystoupila ve většině evropských zemí a v Japonsku.
     Podílela se na řadě nahrávek tohoto orchestru včetně sólového CD Carmen fantazie.
     Kromě komorní hry se představila i jako sólistka s orchestry – Slovenská filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Jihočeská filharmonie, Filharmonie Bari a další.
     V roce 2004 a 2005 spolu s klavíristou Danielem Wiesnerem natočili 2 CD pro britskou společnost Cube s díly českých autorů 19. a 20. století.
     Na základě pozvání význačného česko-amerického skladatele Karla Husy vystoupili na Cornell University v Ithace, posléze ve Washingtonu, Chicagu a v New Yorku (Weill Recital Hall).
     Vedle koncertní činnosti se Silvie Hessová věnuje i produkční a nově i producentské roli.
     V roce 2020 iniciovala založení Alma Ansámblu, smyčcového souboru, jehož kmenové členky (Martina Bačová, Věra Binarová, Hana Baboráková Shabuová) patří k předním komorním hráčkám a koncertují sólově doma i v zahraniční.
     Vznik Alma Ansámblu je inspirován osobností Almy Rosé, přáním všech členek souboru je kromě klasických koncertů propojit interpretaci hudby s divadlem, tancem i výtvarným uměním.
     Ke spolupráci na svém prvním producentském projektu přizvala jak soubor BodyVoiceBand s režisérkou Jaroslavou Šiktancovou, která ve všech svých představeních pracuje s hudbou a při práci s textem hledá spojení silného příběhu s jeho vnitřní hudebností, tak i scénáristku Martinu Kinskou, jejíž scénáře divadelních her vycházející z historických dokumentů získaly několik ocenění.
     Představení …because of Alma bude od listopadu 2022 na repertoáru divadla Venuše ve Švehlovce.
     V roce 2021 natočila s harfistkou Kateřinou Englichovou CD Nocturne pro společnost Arco Diva.
     Silvie Hessová je nositelkou ceny Euro Pragensis Ars cena za propagaci české hudby doma a ve světě.
     
Kateřina Englichová
     Kateřina Englichová patří k výrazným osobnostem evropského interpretačního umění. Držitelka ceny Prague Classic Award 2018, Kateřina Englichová spolupracovala s významnými umělci a soubory jak v zahraničí – Mstislav Rostropovič, Carol Wincenc, Gérard Caussé, Cindy Phelps, Robert Davidovici, Michael Kofler, ad., tak u nás – Josef Suk, Pavel Šporcl, Ivan Ženatý, Martin Kasík, Vilém Veverka, Jiří Bárta, Petr Nouzovský, Škampa kvarteto, Bennewitzovo kvarteto, Pražákovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Pavel Haas Quartet, Mucha Quartet, Ensemble 18+, Ensemble Inégal, Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor, Boni Pueri ad. Na podzim 2018 byla členkou poroty v největší světové soutěži „Israel Harp Competition“. V sezoně 2022 se stala rezidenčním umělcem festivalu Za poklady Broumovska, kde se představila hned třikrát – 25. 6. s Hradeckou filharmonií, 30. 7. s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou a 19. 8. v sólovém recitálu. Jako sólistka spolupracovala s dirigenty Jakubem Hrůšou, Jiřím Bělohlávkem, Zdeňkem Mácalem, Kasparem Zehndrem, Heiko Mathiasem Foerstrem, Petrem Vronským, Ondřejem Kukalem, Pietari Inkinenem, ad. Několik let hrála s Filadelfským symfonickým orchestrem a měla možnost pracovat s dirigenty jako jsou Simon Rattle, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Wolfgang Sawallisch, Michael Tilson Thomas, Seiji Ozawa ad. Zúčastnila se festivalů – Tanglewood, Tucson Music Festival v USA, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music festival v Japonsku, Pražské jaro, Pražský podzim, Dvořákova Praha, Festival Marnach (Lucembursko), Carinthischer Sommer (Rakousko), Festival Mitte Europa, Sarajevská zima (Bosna), ad. Vedla mistrovské kurzy v USA (Juilliard School of Music, Curtis Institute of Music), Kanadě, ve Velké Británii (The Royal Academy of Music), v Hongkongu, Lucembursku, harfový seminář v Santuario di Crea v Itálii. Každé léto vede kurzy na festivalu Ameropa. Od září 2020 vyučuje na Pražské konzervatoři. Kateřina Englichová vystoupila jako sólistka mimo jiné s Philadelphia Orchestra, se San Francisco Chamber Orchestra, s Vancouver Symphony Orchestra, s Hongkong City Orchestra, s Brandenburským symfonickým orchestrem, s Budapešťským symfonickým orchestrem, s Českou filharmonií, s Brněnskou filharmonií, se symfonickým orchestrem Katowice, s Georg Solti komorním orchestrem Budapešť, se Symfonickým orchestrem FOK, s PKF – Prague Philharmonia, s Českým komorním orchestrem, s Talichovým komorním orchestrem, s Barocco sempre giovanne ad. Vystudovala konzervatoř v Praze a prestižní Fulbrightovo stipendium jí umožnilo studovat na Curtisově Institutu ve Filadelfii, USA. V létě 2017 dokončila postgraduální studium na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Vystoupila po celé Evropě, Severní Americe, Japonsku, Hongkongu, Austrálii a Novém Zélandu. V roce 1998 debutovala v newyorské Weill Recital Hall v Carnegie Hall. S Českou filharmonií debutovala v roce 2008. Věnuje se také soudobé hudbě a celá řada skladatelů pro ni napsala skladby – např. Sylvie Bodorová, Jiří Gemrot, Zdeněk Lukáš, Jan F. Fischer, Eric Sessler, Christopher Coleman, P. Zimmerli, Karel Janovický, Jindřich Feld, Luboš Sluka ad. Premiérovala v Čechách koncerty Alberta Ginastery (s PKF), Witolda Lutoslawského, Franka Martina (PKF), Jindřicha Felda (PKO), Isanga Yuna (Orchestr Berg) a Nino Roty (Jihočeská filharmonie 2019), znovuobnovené premiéry koncertů Zdeňka Lukáše, Jana Hanuše. Na Pražském jaru 2019 premiérovala společně s Ensemblem 18+ harfový koncert „Harfenniana“ Ondřeje Kukala, který v lednu 2020 také nahrála na CD. Kateřina Englichová se podílela na více než 40 CD nahrávkách – např. pro firmy Supraphon, Harmonia Mundi, Arco Diva, New World Record USA, Exton Japan aj. V posledních letech vydala CD Lukáš/Feld/Kalabis s lucemburským flétnistou Carlo Jansem, violistkou Jitkou Hosprovou a Pražským komorním orchestrem, dále u americké společnosti „Bogner`s Café“ Mozartův Koncert pro flétnu a harfu s flétnistou Robertem Stallmanem, dirigentem Ondřejem Kukalem a Českým komorním orchestrem. V roce 2016 vyšla její sólová nahrávka „Musica per arpa“ Britten/Slavický/Gemrot/Hurník pro firmu Supraphon a v dubnu 2017 „Impressions“ Ravel–Kvěch/Debussy/Sluka s hobojistou Vilémem Veverkou, taktéž pro Supraphon. V roce 2018 vychází nahrávka B. Britten Ceremony of Carols s Kühnovým dětským sborem a sbormistrem Jiřím Chválou. Se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou natočila nové CD, které vychází na jaře 2022. S houslistkou Silvií Hessovou dokončila nahrávku Nocturne s repertoárem přelomu 20. a 21. století, které vyjde na podzim 2022. Momentálně je v procesu nahrávání svého sólového alba „Lady be good“. Je držitelkou prvních cen z mnoha mezinárodních soutěží (USA, Itálie, Rakousko) – mimo jiné i Pro Musicis Int. Award v New Yorku. Kateřina Englichová obdržela také Cenu Komorního spolku při České filharmonii za přínos v komorní hudbě a cenu lucemburského hudebního časopisu Supersonic Pizzicato za nahrávku francouzské komorní hudby. S Kateřinou Kněžíkovou získaly v lednu 2018 cenu Prague Classic Award v kategorii komorní hudba. Kateřina Englichová je porotkyní v mezinárodních soutěžích – Itálie, Kanada, USA, Česká republika, v lednu 2023 bude opět předsedat IV. Harfové soutěži Karla Patrase v Praze. V březnu 2018 byla pozvána do poroty harfové soutěže v srbském Pančevu, v říjnu 2018 byla porotkyní na „Israel Harp Competition“. Několik let byla členkou komise Nadace „Plaváček“ Juraje a Deany Jakubiskových, která pomáhala dětem z dětských domovů v uměleckých aktivitách. Je členkou Společnosti A. Dvořáka a „Harp Society“.