RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK6
Lenka Filipová a Jan Niederle
Rabasova galerie v Rakovníku
Heroldova síň
27. září 2001 v 19.30 h
Lenka Filipová – flétna
Jan Niederle – klavír

  Program:  
J. S. Bach – Solová suita BWV 1013 (výběr), Bourée, Corrente
J. S. Bach, A. Silotti – Chorální preludium a moll
F. Schubert – Variace e moll „Trockene Blumen“

  Přestávka  
E. Bloch – Hebrejská rapsodie
C. Saint Saëns – Labuť
B. Martinů – Adagio, Adagio
A. Arutunjan – Expromnt

Lenka Filipová
     Lenka Filipová se narodila v Prachaticích 10. 9. 1978. Již od útlého dětství projevovala velké hudební nadání a od pěti let hrála na klavír a od šesti let na flétnu. V devíti letech získala první místo na soutěži tehdejších LŠU v nejmladší kategorii a jako dvanáctiletá získala také první místo v kategorii nejvyšší. Již jako desetiletá se zúčastnila několika flétnových kursů a vždy se aktivně účastnila závěrečných koncertů což je v tomto věku mimořádný výkon, jak psychický tak fyzický.
     Lenka Filipová začala svá konzervatorní studia v Českých Budějovicích a ve druhém ročníku odešla na Pražskou Konzervatoř do třídy prof. Františka Malotína,jednoho z nejvýznamnějších protagonistů moderní francouzské flétnové školy. Pro zajímavost je možné uvést,že vzhledem ke zcela ojedinělým fiziognomickým flétnovým dispozicím použil prof. Fr. Malotín právě ji téměř z devadesáti procent do svého nejvýznamnějšího pedagogického počinu a tím je Metodika flétnové hry Osvojila si profesionální návykiy francouzké flétnové školy a v této době položila zájklady svému mimořádně rozsáhlému reperteoárovému bohatství, které je velkým příslibem do budoucna.
     Lenka Filipová má mimořádně rozvinutou hudební pamět a to ji umožňuje nastudovat ohromné kvantum materiálu ve velmi krátké době což v současném hudebním světě je velkým příslibem především pro koncertní činnost a v neposlední řadě také pro úspěšné výkony na mezinárodních soutěžích.
     Lenka Filipová je ve svém mladém věku již připravena reprezentovat českou hudební kulturu na té nejvyšší úrovni. Velice pravidelně se účastní mnoha mistrovských kursů a v současné době je umělecky i inelektuálně připravenna na vstup do kolotoče mezinárodních flétnových soutěží. Lenka Filipová má za sebou debut na podiu Dvořákovy síně pražského Rudolfina kde podala zcela frenetický výkon,dále pak solové recitály ve významných pražských síních a koncerty na dalších domácích a zahraničních scénách.Velice důležitým faktem ve vývoji této mladé umělkyně je ohromná šíře jejího repertoáru,který zahrnuje všechna žánrová období a dalo by se říci,že stěžejní repertoár má již nastudovaný, například její koncertní večery s klavírem obsahují dvacetdva různých recitálových programů a flétnových koncertů je schopna ihned hrát kolem patnácti.
     Vzhledem k tak širokému repertoáru a v tak mladém věku Lenka Filipová nezůstává pouze u studia takzvaně ověřeného repertoáru,ale vyhledává kompozice současných autorů, které velice často také premiéruje.
     V roce 2000 absolvovala stěžejní vystoupení ve Smetanově síni Obecního domu v Praze,kde pod vedením Bohumila Kulínského provedla Mozartův flétnový koncert č.1.
     Prof. Dr. Jaromír Kříž (autor je hudební pedagog a publicista)
     
Jan Niederle
     Jan Niederle se narodil 24. 4. 1972 v Praze v umělecky situované rodině. Na klavír začal hrát ve čtyřech letech a kompozici se věnuje od deseti let. V útlém dětství se projevoval jako zcela Výjimečný pianistický talent a sám jsem byl svědkem jeho neuvěřitelného výkonu v deseti letech na jeho prvním celovečerním koncertu v Praze. Repertoár Niederleho je směřován na okruh skladatelů, kteří jsou nejblíže jeho estetickému hudebnímu cítění. Jedná se o Beethovena, ve kterém vyniká jeho preciznost a zároveň ohromná dravost interpretačního projevu. Již několikrát provedl s orchestrem všech pět Beethovenových koncertů. Niederle prošel velice intenzívní technickou školou klavírní hry. Jedná se o tzv. Lisztovskou metodu klavírní hry. Studoval ji u vynikající pianistky a pedagožky ruského původu Nelly Akoplan a Jaromíra Kříže. Vzhledem k technickým možnostem inklinuje také k vrcholně virtuózním dílům Liszta, Chopina, Rachmaninova, Skrjabina, Ravela atd. Zvláštní místo v jeho repertoáru zaujímají Busoniho transkripce děl J. S. Bacha. V jeho podání je Bach-Busoni opravdu úžasným uměleckým zážitkem a „světem“.
     Jsem přesvědčen, že Niederle je jedním z nejvýraznějších talentů současnosti. Doba jeho výrazného vstupu na největší pódia je otázkou krátkého času.
     V oblasti skladatelské je jeho talent neméně výrazný. Jeho kompozice se vyznačují mimořádnou originalitou a sdělností jeho kompozičního projevu. Žánrově se orientuje především na klavírní hudbu, ale má také jiná instrumentální díla (např. flétnové, houslové a violoncellové). Jeho díla byla provedena jím samým především v zahraničí s velikým úspěchem u publika. Na premiérové provedení stále čeká jeho čtyřvětý klavírní koncert s orchestrem. Jedná se o zatím jeho nejvýraznější dílo.
     Jeho kompoziční styl vychází z děl Skrjabina a Ravela a je třeba zmínit zcela ojedinělý přístup k tomuto stylu skladby. Niederle dokazuje, že i v tzv. klasických hudebních formách je stále možné objevovat nové skladatelské přístupy a také oslovovat publikum.
     Prof. Dr. Jaromír Kříž (autor je hudební pedagog a publicista)