Heroldova síò 30. ledna 2020 v 19.00 h
| Jitka Èechová klavír Jan Talich housle Jan Páleníèek violoncello Sergej Rachmaninov (18731943) Trio elegico è. 1 g moll Bohuslav Martinù (18901959) Trio d moll è. 2 (Allegro moderato, Andante, Allegro) Ludwig van Beethoven (17701827) Trio D dur, op. 70 è. 1 Geister (Allegro vivace e con brio, Largo assai ed espressivo, Presto)
Smetanovo trio Smetanovo trio zaloené v roce 1934 legendárním èeským klavíristou Josefem Páleníèkem, patøí k nejprestinìjím èeským souborùm souèasnosti. Souèasní èlenové ve své interpretaci navazují na ideál, který vytvoøili jeho pøedchùdci, ale i dalí významné sólistické osobnosti interpretaèního umìní 20. století, které se setkávaly na poli komorní hudby (Oistrach, Rostropoviè, Richter, Stern, Rose, Istomin). I dnení èlenové Smetanova tria vichni tøi významní èetí sólisté dokazují, e základním pøedpokladem úspìchu kadého kvalitního tria je dokonalá sólistická vybavenost hráèù. Na ádost poøadatelù èas od èasu kombinují svá triová vystoupení se sólovými skladbami, tak jak to odpovídá pùvodní slavné tradici této komorní formace. Cesta Smetanova tria je v poslední dobì lemována mimoøádnými mezinárodními úspìchy. Je pravidelným hostem významných pódií doma (Praské jaro, Janáèkùv máj, Moravský podzim, Concentus Moraviae, Malostranské komorní slavnosti) a v zahranièí (Francie, Nìmecko, výcarsko, Velká Británie, Itálie, Slovinsko, Chorvatsko, Lucembursko, Japonsko, Brazílie, USA, Egypt). Spolupracuje s pøedními dirigenty Jiøí Bìlohlávek, Libor Peek, John Axelrod, Michael Boder, Tomá Hanus nebo Stanislav Vavøínek a s domácími i zahranièními orchestry, z nich jmenujme napøíklad Bamberger Symphoniker, Orchestra della Svizzera italiana Lugano, Orchestre National des Pays de la Loire, Orquestra Sinfonica Brasileira, Symfonický orchestr hl. mìsta Prahy FOK, Praská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice, nebo Moravská filharmonie Olomouc. Smetanovo trio realizovalo celou øadu nahrávek u domácích a zahranièních spoleèností, od roku 2000 pravidelnì nahrává pro firmu Supraphon. Tato spolupráce pøinesla celou øadu prestiních ocenìní u nás i v zahranièí napø. CD s díly Smetany, Suka a Nováka (Supraphon 2005) získala prestiní ocenìní francouzských èasopisù Diapason a Le Monde de la musique. Nahrávka byla rovnì vybrána britským BBC Music Magazine jako nahrávka mìsíce srpna 2005 v oblasti komorní hudby. Dalí nahrávka Smetanova tria, tentokrát díla A. Dvoøáka (Supraphon 2006), byla opìt ocenìna BBC Music Magazine tentokrát jako nejlepí nahrávka mìsíce záøí 2006, posléze obdrela významnou cenu roku 2007 v oblasti komorní hudby BBC Music Magazine Chamber Award a rovnì získala nejprestinìjí francouzské ocenìní CD nahrávek Diapason dOr. Nahrávka Èajkovského a Dvoøáka (Supraphon 2008) obdrela cenu mìsíce BBC Chamber recording of the month za prosinec 2008. V roce 2010 vydal Supraphon CD s díly Mendelssohna a Schuberta. Odborná kritika oceòuje výjimeèné sólistické kvality a brilantní techniku, dynamiènost hry, perfektnost souhry
atd., mluví dokonce o krevní spøíznìnosti tøí umìlcù
V èervnu 2012 dokonèilo Smetanovo trio dalí velký projekt soubornou nahrávku trií J. Brahmse, která vyla u firmy Supraphon na podzim 2012. Na konci roku 2013 vyel u firmy TRIART Recording 1. díl kompletního koncertantního díla J. Brahmse (Dvojkoncert op. 102 a Klavírní koncert d moll op. 15) ve spolupráci s Filharmonií Hradec Králové za øízení O. Kukala. Dalím CD Smetanova tria jsou kompletní tria D. ostakovièe a M. Ravela vydané na zaèátku roku 2014 u firmy Supraphon, ocenìné mnoha prestiními èasopisy Evropy (napø. CD mìsíce èervna 2014 MusicWeb International, International Record Review5/2014, BBC Music Magazine 7/2014). V bøeznu 2016 vyla u labelu Supraphon v podání Smetanova tria souborná nahrávka trií B. Martinù, která zaèala okamitì sklízet úspìchy po celé Evropì a v USA. Zvítìzila i v celosvìtovém hlasování o nejlepí komorní CD roku a získala tak prestiní BBC Music Magazine Award 2017. Také nejnovìjí nahrávka Smetanova tria vydaná v bøeznu 2019 s klavírními trii Zemlinského, Rachmaninova a Arenského u sklízí první svìtová ocenìní BBC Music Magazine Chamber Choice (kvìten 2019). Smetanovo trio se v poslední dobì nìkolikrát vypravilo na zahranièní pódia absolvovalo turné do Francie, kde pod vedením Johna Axelroda a za doprovodu Orchestre national des Pays de la Loire s bouølivými ovacemi sedmkrát za sebou pøedneslo Beethovenùv Trojkoncert pro 10 000 abonentù tohoto symfonického tìlesa. V nedávné dobì bylo hostem festivalù a koncertních øad Evropy ve francouzském Cambrai, Chalonu, Nice a Aix en Provence, v anglickém Londýnì a celé øadì dalích mìst Velké Británie, v nìmeckém Mnichovì, Würzburgu, Tübingenu, na festivalu Hohenloher Kultursommer, ale také v USA, Brazílii, výcarsku, Itálii, Francii a Egyptì. V roce 2018 se Smetanovo trio prezentovalo vedle koncertù v Èechách (vèetnì vystoupení na Praském jaru) zájezdy do Anglie (vèetnì vystoupení v prestiní londýnské Wigmore Hall), do Itálie, Nìmecka, Rumunska a opìtovnì na bezmála mìsíèním turné 12 koncertù po USA, kde vystoupilo na renomovaných pódiích napø. ve Washingtonu, New Yorku, Philadelphii, Chicagu, Los Angeles, San Diegu. Rok 2019 Smetanova tria je ve znamení pokraèování úspìného taení po Americe a Kanadì, koncertù v Èechách, Anglii vèetnì nového hostování ve Wigmore Hall, v Itálii, výcarsku, panìlsku a Jiní Americe. Jitka Èechová Klavíristka Jitka Èechová vystudovala hru na klavír na Praské konzervatoøi u Jana Novotného a pokraèovala na Akademii múzických umìní v Praze ve tøídì Petera Toperczera. Absolvovala postgraduální studium u Eugena Indjice v Paøíi a Vitali Berzona ve Freiburgu, mistrovské kurzy u R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice a L. Bermana v Pieanech. Získala titul laureáta v øadì mezinárodních soutìí. Jako sólistka je velmi vysoko cenìna kritikou v mnoha evropských zemích a také v Jihoafrické republice, Jiní Americe a Japonsku. Je pravidelnì zvána na velké hudební scény a festivaly doma i v cizinì (Edinburgh, Graz, Paøí, Frankfurt, Baden-Baden, Bodensee Festival, Praské jaro, Ticino Musica ad.). Komorní hudba je pro Jitku Èechovou jednou z nepostradatelných sloek její hudební identity. Natoèila øadu sólových a komorních nahrávek pro èeské i zahranièní spoleènosti. K jejím nejvìtím poèinùm v této oblasti patøí kompletní nahrávka klavírních dìl Bedøicha Smetany (osm CD) pro vydavatelství Supraphon, ocenìná mnohoèetnì v Èechách i v zahranièí. Jan Talich Houslista Jan Talich je výjimeènou osobností nejen èeské kultury, ale i v mezinárodním povìdomí. Ve své bohaté kariéøe dokáe spojovat na nejvyí úrovni zkuenosti z nìkolika povolání. Pùsobí jako sólista, komorní hráè, dirigent a pedagog po celém svìtì. V tomto roce vyuèuje na masterclass ve Velké Británii, Francii, Belgii, Holandsku, Kanadì a USA. Ji na praské akademii vítìzil v národních i mezinárodních soutìích (Zagreb 89). Ty mu pomohly k sólové kariéøe, která trvá dodnes. Vystupoval s klavírními partnery jako Itamar Golan, Gottlieb Wallisch, Jean-Yves Thibaudet, Jean Bernard Pommier. Pùsobil pìt let v Kubelíkovì Triu, odkud odeel na post prvního houslisty do Talichova kvarteta, zaloeného jeho otcem v roce 1964. Za dvacet let svého pùsobení v kvartetu hostuje pravidelnì v nejlepích sálech po celém svìtì. Natoèil desítky CD od Mozarta po cikánskou hudbu. Hraje na housle z dílny J. Gagliana 1780 a G. P. Maggini 1600. Jan Páleníèek Violoncellista Jan Páleníèek vystudoval konzervatoø a Akademii múzických umìní v Praze u Sai Veètomova a Miloe Sádla. Setkání s Paulem Tortelierem, svìtoznámým francouzským violoncellistou, bylo vrcholem doby Páleníèkova umìleckého zrání. Komorní hudbu studoval u svého otce Josefa Páleníèka a ve tøídì Josefa Vlacha primária legendárního Vlachova kvarteta. Úèast na mezinárodních soutìích Janu Páleníèkovi pøinesla nìkolikerá ocenìní laureáta. Jako sólista spolupracuje s pøedními èeskými i zahranièními orchestry: napø. Symfonický orchestr FOK, SOÈR, Janáèkova filharmonie Ostrava, Festivalový orchestr Lugano (výcarsko), Sukùv komorní orchestr, Filharmonie Hradec Králové, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Monte Carlo, Státní filharmonie Brno, Filharmonie Bohuslava Martinù Zlín, Bambertí symfonici (SRN), Praská komorní filharmonie, Moravská filharmonie Olomouc, KwaZulu-Natal Philharmonic Durban (JAR) a dalí. Koncertní cesty ho zavedly do mnoha zemí Evropy, Ameriky, Afriky a Japonska. Realizoval øadu nahrávek pro èeské i zahranièní gramofonové spoleènosti, rozhlas a televizi. S mimoøádným úspìchem se setkaly pøedevím nahrávky sonát J. Brahmse, B. Martinù, S. Rachmaninova a nahrávky koncertù A. Dvoøáka, P. I. Èajkovského a J. Haydna. Pùsobil øadu let pedagogicky na Praské konzervatoøi a Akademii múzických umìní. Hraje na unikátní nástroj z dílny F. Delanoy z roku 1829.
|