RABASOVA GALERIE RAKOVNÍK4
Recenze: Den evropské hudby
ZE DNE EVROPSKÉ HUDBY SE STAL VÍKEND

RAKOVNÍK. Den Evropské hudby se v Rakovníku protáhl na víkend. Může za to déšť a pohotový zásah dramaturgie kulturního centra.
  Kulturní centrum se rozhodlo uctít páteční svátek hudby třemi akcemi, v nichž zkombinovalo hudbu a film. První položkou byl koncert Rakovnického komorního orchestru v Heroldově síni Rabasovy galerie. Za druhou částí se návštěvníci stěhovali do amfiteátru letního kina, kde na ně čekalo Hradní duo a v kabině promítače nový český film s hudební tématikou Rok ďábla.
  Rakovnický komorní orchestr se ve svém rodišti objevil po roce. Pro tuto speciální příležitost si připravil mírnou změnu v repertoáru. Většinou se totiž soustředí na skladby barokních a klasicistních autorů. Nyní krom standardních položek typu Josefa Myslivečka, Antonia Vivaldiho či Wolfganga Amadea Mozarta představil originální třívětou úpravu Septetu Friedricha Bacha (syna slavnějšího otce Johana Sebastiana). Velmi náročná adaptace – především pro klavír a hoboj – dopadla poměrně uspokojivě.
  Konečně, ještě razantnějším krokem hodnoťme prolomení bariéry tvorby soudobých autorů. Jako předposlední položku pátečního koncertu totiž zvolil druhou větu Koncertu pro varhany a smyčce současného českého skladatele Jiřího Laburdy. „Mně nepřísluší koncert hodnotit. Nicméně nepopírám, že jsem z něho měl dobrý pocit. Ke spokojenosti jistě přispívá i výborný zvuk v Heroldově síni, ale orchestr dnes podal velmi dobrý výkon,“ míní dirigent a šéf Rakovnického komorního orchestru Radim Smýkal.
  Program v letním kině navazoval na koncert v Rabasově galerii takřka elasticky. Od půl deváté večer měla vystřídat vážnou hudbu muzika lidová. Hradní duo, které kombinuje jak originální lidovou tvorbu, tak se snaží o její nové vytváření, se na publikum v hledišti pouze dívalo. Těsně před startem jeho koncertu se totiž na Rakovník začaly snášet kapky deště, které živé vystoupení elektrifikované kapely vylučovaly. Členové Hradního dua sice několik desítek minut stáli v pozoru pod pódiovým přístřeškem, místy se snažili zklamání zahnat hrou na akustické nástroje, ale v devět večer již bylo jasné, že toho dne si již nezahraje.
  Zdálo se, že podobný osud čeká na projekci filmu Rok ďábla. Řada zklamaných návštěvníků proto z letního kina odešla (v pokladně jim bylo vráceno vstupné). Ti, co vydrželi, však byli odměněni. Těsně po půl desáté se totiž počasí smilovalo a promítač nasadil pásku do stroje. Není na místě míchat do zpravodajství hodnocení tohoto snímku, nicméně alespoň podotkněme, že film režiséra Petra Zelenky a jeho přátel opětovně čerpá ze života reálných kulturně činných postav – zde písničkářů Jarka Nohavici, Karla Plíhala a skupiny Čechomor – a fantasmagoricky jej překrucuje.
  Kulturní centrum však nenechalo nikoho na pochybách, že se stává pružně fungující institucí. Bezprostředně po odvolání pátečního koncertu hradního dua totiž mimo nabídky na vrácení vstupné obecenstvo upozornilo, že stejný program uvede v náhradním nedělním termínu. To už bylo počasí moudřejší a Den evropské hudby se tak v Rakovníku přelil do celého víkendu.
Raport, 25. 6. 2002

Rakovnický komorní orchestr při závěrečné děkovačce.
Foto Marek Bradáč